Stockholms universitet

Forskningsprojekt Barn, blöjor och kroppslig omsorg i förskolan

Att stötta yngre barns självreglering och renlighetspraktiker

Studien Barn, blöjor och kroppslig omsorg i förskolan fokuserar på yngre barns kroppsliga lärande och utveckling som ofta sker via kroppens sinnen och där dagliga återkommande omsorgsrutiner är av stor betydelse. Forskning visar att omsorgspersoner som har tid och som är lyhörda för barnets kroppsliga signaler utför emotionellt arbete som befrämjar utveckling av självreglering och skapar förutsättningar för tidig blöjavvänjning och självständighet.

Studien kommer att involvera 36 barn och kombinerar bland annat lärande-, utvecklings-, genus-, barndomsperspektiv med ett gemensamt fokus på hur renlighet och omsorg kommer till uttryck i form av affektiva praktiker. Resultaten kommer att bidra till förskoledidaktisk praktik mellan hem och förskola med målet att tillhandahålla en hållbar pedagogik för samhällets yngsta medborgare.

 

Projektbeskrivning

Studien Barn, blöjor och kroppslig omsorg i förskolan studerar yngre barns kroppsliga lärande och utveckling genom att fokusera på blöjor och renlighetspraktiker i förskolan. Yngre barn lär sig via kroppens sinnen, vilket innebär att dagliga återkommande omsorgsrutiner och affektivt laddad interaktion är av stor betydelse för lärande och utveckling. Att lära sig att hålla sig ren och att själv gå på toaletten är en viktig milstolpe i ett barns liv. Forskning visar att omsorgspersoner som har tid och som är lyhörda för barnets kroppsliga signaler utför emotionellt arbete som stöttar utveckling av självreglering, vilket skapar förutsättningar för tidig blöjavvänjning och självständighet vad gäller kroppslig renhet.

På senare år har synen på kroppslig omsorg förändrats och normer kring barns integritet och förskolans ansvar och organisation skapar behov av ny kunskap vad gäller, hur renlighetspraktiker fungerar i förskolan, dels utifrån barns perspektiv och dels utifrån förskolepersonalens perspektiv. Hur normer kring genus vad gäller både barn och vuxna ser ut, liksom det delade ansvaret mellan hemmet och förskolan behöver också studeras. För att fylla denna kunskapslucka kommer ett etnografiskt fältarbete att utföras med barn i åldrarna 1½-4 år och deras kamrater och pedagoger över en tvåårsperiod.

Projektet är ett transdisciplinärt förskoledidaktiskt projekt då det kombinerar bl.a. lärande-, utvecklings-, genus-, barndomsperspektiv med ett gemensamt fokus på hur renlighet och omsorg kommer till uttryck i form av affektiva praktiker. Resultaten kommer att bidra till förskoledidaktisk praktik i skärningspunkten mellan hem och förskola med målet att tillhandahålla en hållbar pedagogik för samhällets yngsta medborgare.

 

 

 

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Sofia Frankenberg

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Sofia Frankenberg. Foto: Niklas Björling.

Medlemmar

Camilla Rindstedt

Universitetslektor, docent

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Camilla Rindstedt

Eleonor Bredlöv Eknor

Postdoktor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Eleonor Bredlöv Eknor