Forskningsprojekt Barn med migrationsbakgrund i anpassad grundskola

I projektet undersöks hur mångfald avseende elevernas migrationsbakgrund, såsom språklig, etnisk och kulturell mångfald, görs synlig eller osynlig, förhandlas och (re)konstrueras såväl i bedömningsprocesser och placering av elever i anpassad grundskola, som i skolvardagen.

Barn med migrationsbakgrund i anpassad skola
Foto: Mostphotos

Syftet med projektet är att undersöka hur mångfald avseende elevernas migrationsbakgrund, såsom språklig, etnisk och kulturell mångfald, görs synlig eller osynlig, förhandlas och (re)konstrueras såväl i bedömningsprocesser och placering av elever i anpassad grundskola, som i skolvardagens mångfacetterade relationer, undervisning, stöd och lärandepraktiker. Projektets etnografiska fältarbete förläggs till ett antal anpassade grundskolor i Stockholms län med olika upptagningsområden.

Projektbeskrivning

Anpassad grundskola präglas av en allt större språklig, etnisk och kulturell mångfald samt mångfald avseende elevernas migrationsstatus (t.ex. nyanlända, sent anlända). I projektet benämner vi dessa som elever med migrationsbakgrund, vilket innebär att de antingen själva har migrerat eller har en historia av migration i familjen. Andelen dessa elever i anpassad grundskola är ca 42%, jämfört med ca 26% i grundskolan. Denna utveckling väcker frågor om hur migration påverkar anpassad grundskola och hur anpassad grundskola i sin tur hanterar följderna av migration. Behovet av svensk forskning som förklarar placeringen av barn med migrationsbakgrund i anpassad grundskola är stort. Därutöver är forskning om undervisning i anpassad grundskola eftersatt. I den klassrumsforskning som hittills har bedrivits, har inte elever med migrationsbakgrund uppmärksammats.

Den etnografiska delen baseras på deltagande observationer och etnografiska intervjuer med elever, deras vårdnadshavare, pedagogisk personal, de ansvariga för utbildning och anpassad grundskola på kommunal nivå samt de som genomför olika bedömningar och fattar beslut om elevernas placering i anpassad grundskola. Projektet fyller en väsentlig kunskapslucka, både empiriskt och metodologiskt, och bildar grunden för framväxten av ett nytt forskningsfält i skärningspunkten mellan migration, utbildning och funktionshinder.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Nihad Bunar

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar. Foto: Eva Dalin.

Nihad Bunar

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar. Foto: Eva Dalin.

Elizabeth Adams Lyngbäck

Universitetslektor Liz Adams Lyngbäck

Enni Paul

Institutionen för pedagogik och didaktik