Forskningsprojekt Barnlösa män och icke-föräldralediga fäder

Detta projekt behandlar två understuderade aspekter av faderskap: manlig barnlöshet och fäder som inte tar ut någon föräldraledighet.

En pappa och hans barn
Foto: Unsplash

Tidigare studier har visat att det finns en stark inkomstgradient i mäns barnlöshet. Bland män med låga inkomster födda 1932 var 28 procent barnlösa vid 45 års ålder, medan motsvarande siffra för män födda 1967 är 41 procent. För män med höga inkomster har barnlösheten ökat endast marginellt för dessa kohorter. För kvinnor har däremot barnlösheten minskat bland höginkomsttagare, men ökat något bland låginkomsttagare.

I det första delprojektet ger vi en ingående beskrivning av manlig barnlöshet vid 45 års ålder utifrån utbildnings-, inkomst-, kriminalitets- och hälsokarakteristika tidigare i livet. Därefter analyserar vi de kausala mekanismerna bakom ökningen av manlig barnlöshet, och därmed hur selektionen in i faderskapet har tilltagit i Sverige. Huvudsakligen gör vi detta genom att studera skillnader i barnlöshet mellan bröder och manliga tvillingar.

I projektets andra del fokuserar vi på de män som blivit fäder men som ej varit föräldralediga. Medan vi är väl bekanta med egenskaperna hos de pappor som tenderar att dela föräldraledigheten med sin partner - högutbildade, urbana, med en högutbildad partner, goda inkomster i hushållet - har det inte forskats på vilka fäder det är som inte är föräldralediga ens någon vecka med sitt barn. Vår ansats i denna del liknar den i den första: först gör vi en noggrann beskrivning av hur dessa fäder skiljer sig från de som är föräldralediga, för att sedan gå vidare till att analysera de kausala sambanden med hjälp av både bröder- och syskondifferenser för att fånga selektionen av icke-föräldralediga. Härigenom kan vi belysa i vilken grad dessa fäder har begränsade möjligheter att vara föräldralediga på grund av till otillräckliga inkomster, kriminalitet eller hälsoproblem.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anne Boschini

Institutet för social forskning