Stockholms universitet

Forskningsprojekt Barns rättigheter och evidensbaserad vård

Möjliga konfliktytor inom låst tvångsvård av unga.

Under senare år har kraven på att barn och ungas rättigheter ska tillgodoses i all samhällsvård blivit påtagliga i lagstiftning, föreskrifter och vid domstolar. I studien ska detta krav analyseras i relation till en annan samtida utvecklingstrend: växande krav och anspråk på evidensbaserad vård. Trenden är stark i den sociala barn- och ungdomsvården. Frågan är hur det individbaserade rättighetsperspektivet relaterar till de tankar och principer som evidensbaserad vård bygger på, där standarisering och gruppbaserade resultat från effektstudier spelar en framträdande roll. Vi undersöker möjliga konfliktytor inom den låsta institutionsvården, en verksamhet som bedrivs av Staten institutionsstyrelse (SiS). Syftet med projektet är att analysera vad de ökade kraven på att beakta barn och ungas individuella rättigheter kan innebära i en kollektivt organiserad tvångsvårdskontext där evidensbaserad vård och standardiserade metoder ges högt värde. Vi vill utreda hur rättighetsperspektivet respektive evidensbaseringen återspeglas i vården, om de konflikterar och i så fall hur. 

Projektbeskrivning

Projektet har stor aktualitet. Under 2000-talet har det återkommande riktats kritik mot samhällsvården av barn och unga, och det har diskuterats vad som måste till för att tillgodose och stärka utsatta barns rätt och bästa. Att Sverige står inför att införa Barnkonventionen som svensk lag gör projektet särskilt aktuellt. Studien kommer att bidra med kunskap om möjligheter och hinder för en rättighetsbaserad vård. Projektet har även hög aktualitet gällande kraven på evidensbaserad vård. Det har länge gjorts satsningar för att stärka kunskapen inom socialtjänstens verksamhetsområden, nu senast genom ett nationellt forskningsprogram om tillämpad välfärdsforskning. Hur denna utvecklingstrend relaterar till en rättighetsbaserad vård saknar vi kunskap om liksom hur potentiella konflikter tar sig i uttryck i en komplex vårdpraktik för en mycket utsatt grupp unga.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Titti Mattsson

Professor

Juridiska institutionen, Lunds universitet

Medlemmar

Marie Sallnäs

Professor

Institutionen för socialt arbete
Marie Sallnäs. Foto: Vilhelm Stokstad

Sofia Enell

Lektor

Institutionen för socialt arbete, Linnéuniversitetet, Växsjö