Forskningsprojekt Begäret efter det förflutna: retrofili och queer temporalitet i ”1700-talet”

I allt från modevärldens nostalgitrender till politiska retrotopier vänds blicken numera mot historien snarare än mot framtiden. När det inte längre är möjligt att ens skönja en ljusnande framtid bortom klimathot, pandemier och krig blir istället det förflutna något eftersträvansvärt.

Foto: Eduin Escobar / Pixabay

Kanske handlar det ökande historieintresset bara om att med fantasins hjälp drömma sig bort en stund, kanske är istället drömmen om det förflutna inte särskilt oskuldsfull. Men vilket syftet och konsekvensen än är så har begäret efter det förflutna något viktigt att säga om vår egen samtid. Projektet Begäret efter det förflutna presenterar ett nyskapande queerteoretiskt perspektiv på historieteori, i vilket ett närmast erotiskt laddat begär även rymmer kognitiva och emotionella aspekter, det vill säga innefattar en strävan efter att uppnå inte bara kunskap utan också en känslomässigt sinnlig relation till det förgångna. Begäret efter det förflutna kan också vara av politisk art och drivas av minoriteters längtan efter erkännande och upprättelse. I förlängningen betraktar föreliggande studie det flerdimensionerade begäret efter det förflutna som en av de drivkrafter genom vilket det förgångna aktualiseras av vår egen tids frågor, och därmed blir till det vi kallar för ”historia”.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Kristina Fjelkestam

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)