Forskningsprojekt Beteendeanalys och autism i högre utbildning, andra internationella toppmötet/konferensen

Syftet med konferensen var att samla en grupp framstående nationella och internationella forskare för att föreläsa och föra akademiska diskussioner inom teman med koppling till barn med autism.

pojke tittar på tv

Förekomsten av autism har ökat i mycket högre takt än något annat funktionshinder och innefattar idag cirka 1 av 54 personer.

Projektbeskrivning

Autism är neurobiologiskt till sitt ursprung, början tros vara tidig barndom. Den kännetecknas av betydande svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation över olika kontextuella sammanhang, liksom begränsningar i intressen, aktiviteter och beteendemönster (DSM 5, 2013).

Interventioner med grund i tillämpad beteendeanalys (TBA) är skräddarsydda (av kompetenta utövare) till det individuella barnets förutsättningar och behov. Kontextuella inlärningsmiljöer har visat sig genom forskning kunna leda till betydande utveckling i socialt samspel, ömsesidig kommunikation och andra viktiga områden hos små barn med ASD.

Beteendeanalys är ett dynamiskt och växande vetenskapligt fält och utbildningsprogram har växt exponentiellt under det senaste decenniet. I takt med att denna nya och snabbt växande disciplin växer fram finns det dock etiska och pragmatiska utmaningar som universitetsutbildningar behöver  beakta.

Syftet med Second International Summit and Conference on Behaviour Analysis and Autism in Higher Education (ISBA-Sweden) 2018 var att under tre dagar samla framstående internationella och nationella forskare för att presentera sin forskning och föra akademiska diskussioner inom viktiga teman med koppling till barn med autism. Liksom vid den första ISBA som anordnades av University of North Texas (UNT, 2009), deltog forskare såväl som doktorander för att träffas och diskutera frågor inom högre utbildning och policy och för att träffa nya internationella samarbetspartners. Tid tilldelades specifikt för dessa aktiviteter.

Fjorton framträdande forskare höll tal och deltog sedan i paneldiskussion. Fokus var:

• Kultur och globala trender
  • Implementeringsvetenskap och evidens-baserad praktik
  • Praktik, lagstiftning och riktlinjer
  • Inkludering och delaktighet

Tidskriften European Journal of Behaviour Analysis, som är en högt rankad internationell tidskrift (Taylor och Francis-gruppen) där varje manus granskas av minst två experter på området, publicerade ett specialnummer 2020 "Universitets roll, beteendeanalys och autism: Tiden är inne att hitta väger för att förenas” som bestod av nio artiklar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga