Forskningsprojekt Beteendemönster hos tidig Homo

Arkeologiska och tafonomiska studier av Philips Tobias Korongo – platsen (PTK), Olduvai Gorge, Tanzania. Ett treårigt projekt, finansierat av Vetenskapsrådet.

Historia

Tidiga hominiders födoanskaffning, hantering av djur och konsumtionsmönster är en omdebatterad fråga inom afrikansk Plio-Pleistocen arkeologi och av stor betydelse för förståelsen av människans evolution. Den sociala och adaptiva komplexiteten hos homininerna återspeglas tydligt i de typer av djur som de konsumerade och i de aktiviteter som de utförde på sina födosökplatser. Inom ramen för det föreslagna projektet studeras socio-ekonomiska beteendemönster för tidiga hominider vid PTK-lokalen i Tanzania, med fokus på resursutnyttjande och miljö för c.1.84 miljoner år sedan.

Projektbeskrivning

Detta projekt har ett tvärvetenskapligt fokus som integrerar tafonomi, osteologi och arkeologiska analyser, som är kopplade till tidigare studier om geologi, paleobotanik och paleokemi som utvecklats av The Olduvai Paleoanthropology and Paleoecology Project. Artificiella intelligenstekniker (Deep Learning 3D datorsynmetoder) och multivariata metoder utförs för att lösa några tafonomiska utmaningar.

Fynd

Fynd av paleo-ytor innehållande stenverktyg och fossila ben, inklusive mänskliga ben från olika arter, gör att vi kan belysa de tidigaste utvecklingsstadierna av släktet Homo.

Projektmedlemmar