Forskningsprojekt Biodiversitet och evolution hos Braxengräs (Isoetales)

Vi arbetar också med braxengräs, som inte är gräs utan en slags lummerväxter med global utbredning.

De svenska arterna lever på botten av klarvattensjöar, men de flesta arter finns på land i områden som översvämmas regelbundet. Dessa livsmiljöer speglar gruppens forntida ursprung och släktskap med de stora utdöda lummerträden som levde i karbon-tidens sumpskogar. Det har visat sig svårt att datera den nulevande gruppen, men våra senaste resultat indikerar att den är mycket gammal, från mesozoikum, alltså från superkontinenten Gondwanas tid.

Nya resultat från vår forskargrupp har också mycket oväntat visat att den utrotningshotade och dåligt kända arten Isoetes wormaldii som endast finns på någon enstaka plats i Östra Kapregionen i Sydafrika är ensam systerart till resten av släktet. Arten är unik, både morfologiskt och genetiskt, och representerar troligen en grupp braxengräs som annars är utdöda. Att rädda den från utdöende måste därmed anses ha högsta tänkbara prioritet. Projektet började 2000 och slutdatum för detta projekt är inte fastsällt.

Isoetes wormaldii i sin naturliga miljö, samt närbild av en megaspore. Från Larsén et al., BMC Ecology and Evolution (2022). Foto: Tony Dold (Rhodes University) och Eva Larsén.

Projektmedlemmar

Projektansvariga