Forskningsprojekt Biodiversitet och evolution hos Gnetales

Catarina Rydin's forskargrupp har främst arbetat med gymnospermerna i Gnetales: Ephedra, Gnetum och Welwitschia.

Idag finns knappt 100 arter i gruppen, men de utgör resterna av en mycket större diversitet som nu är utdöd. De verkar ha haft sin storhetstid under tidig krita, men via data från fossila pollen har vi sett att de verkar ha genomgått återkommande perioder av mångfalds-peakar och krasher under hela mesozoikum och cenozoikum, och de har troligen varit nära utrotning flera gånger under den geologiska historien.

Gnetales är unika på många sätt och de anses ofta vara ”konstiga” och svåra att förstå sig på, både vad gäller utseende och funktion. Pollinationsbiologin är spännande och variabel, med avancerade och spektakulära anpassningar till både vindpollination och insektspollination. Den insektspollinerade Ephedra foeminea kopplar sin pollination till fullmånen. National Geographic och Sveriges Radio har gjort reportage om detta. Projektet började 2000 och slutdatum för detta projekt är inte fastsällt.

Det första fotot nedan visar Ephedra foeminea (honkotte med pollinationsdroppe) i sin naturliga miljö i Grekland. Från Bolinder et al., Botanical Journal of the Linnean Society (2016). Det andra fotot visar Cratonia cotyledon, en fossil groddplanta släkt med Welwitschia. Från Rydin et al. Proceedings of the Royal Society B (2003).

epicro

Projektmedlemmar