Forskningsprojekt Bioetik och politisk filosofi: Nordiska perspektiv

Bioetik och politisk filosofi: Nordiska perspektiv består av en rad workshops som samlar filosofer, bioetiker och forskare från de nordiska och baltiska länderna i gränssnittet mellan bioetik och politisk filosofi.

Under de senaste åren har frågor inom bioetik uppmärksammats i allt högre grad. De bioetiska frågorna har betydande sociala såväl som politiska implikationer. Verktyg, begrepp och teorier hämtade från politisk filosofi har väsentligen bidragit till stora framsteg inom bioetik och hälsoetik

Syftet med dessa workshops är att dela erfarenheter avseende dessa två områden. Det första mötet tog plats i Stockholm i maj 2019. Under pandemin tvingades workshopen ställas in, och det sista mötet kommer att äga rum på Island i juni 2022.

Längre beskrivning på engelska

Projektmedlemmar