Forskningsprojekt Bitransitiv verb-partikelkonstruktion ur ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv

I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag bitransitiva verb-partikelkonstruktioner (bitr. VPK:er) ur ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv.

Bitransitiva VPK:er, som i t.ex. hälla i sig ngt och ta ifrån ngn ngt, liknar vid första anblicken transitiva uttryck med en prepositionsfras som i t.ex. hälla ngt i ngt och ta ngt från ngn. Emellertid har bitransitiva VPK:er sina egna villkor, som animacitetrestriktion på första objektet (jfr ta boken från hyllan mot *ta ifrån hyllan boken).

Syftet med mitt avhandlingsprojekt är att avslöja vad som särskiljer och karakteriserar de bitransitiva VPK:erna från andra konstruktioner, och utreda vad som motiverar existensen av denna konstruktion.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Shiro Shibata

Doktorand