Forskningsprojekt Bli äldre, arbeta längre: arbetsförhållandenas roll

För att främja ett hälsosamt åldrande har beslutsfattarna satt på sin agenda att prioritera ett förlängt arbetsliv. För att kunna genomföra denna omstrukturering är en huvudfråga att förstå påverkan av arbetsplatsfaktorer.

Syftet med detta projekt är att identifiera de arbetsplatsfaktorer som bidrar till ett längre arbetsliv än den nuvarande pensionsåldern på 65 år och att lägga fram bevis kring utvecklingen av förebyggande strategier. Detta för att bidra till den åldrande arbetskraftens hållbara utveckling.

Vi kommer använda oss av data från den pågående kohortstudien: Svenska Longitudinella studien Om Sociala förhållanden, arbetsliv och Hälsa (SLOSH, n=40 877, 2006-2018). Tvärsnittsstudien består av de som var minst 65 år gamla och har haft en anställning vid minst en utav vågorna (n=7935). Kriterierna i uppföljningsstudien är att urvalet är yngre än 65 år vid baseline och kommer att uppnå 65 års ålder vid någon utav uppföljningsenkäterna (n=5581). Datamaterialet har från vartannat år över tolv år mått på psykosociala och fysiska arbetsförhållanden, sociodemografi, livsstilsfaktorer och hälsostatus etc.

Bevis kring modifierbara faktorer som påverkar ett längre arbetsliv kan leda till en utveckling av effektiva förebyggande strategier för att främja ett hälsosamt åldrande och en hållbar utveckling av den allt äldre arbetskraften.

Projektmedlemmar

Projektansvariga