Forskningsprojekt Brottslighetens förändring under 40 år

Utveckling, etnicitet, kön och social klass i Sverige.

Forskningsledare i projektet är Sofia Wikman vid Högskolan i Gävle.

Projektets syfte att studera, om och i så fall på vilket sätt, invandring påverkar brottsligheten på individ- och samhällsnivå samt granska de mekanismer som leder till att relationen mellan invandring och brott ser olika ut på individ- och samhällsnivå. Mot bakgrund av att invandrares andel har ökat och att brottsligheten legat stabil eller minskat kan följande hypoteser formuleras:

1. Brottsutvecklingen i Sverige har påverkats direkt av invandringen och utvecklingen hade varit mer gynnsam om invandringen hade varit lägre. De invandrades högre brottslighet har adderats till övriga befolkningens.

2. Brottsutvecklingen i Sverige har inte påverkats direkt av invandringen utan istället resulterat i en substituering mellan befolkningsgrupper som i sin tur kan relateras till sociala och ekonomiska skillnader. Läs mer på projektets projektsida vid Högskolan i Gävle.

Projektmedlemmar

Amber Lauren Beckley

Lektor

Kriminologiska institutionen
Amber L. Beckley

Mer om projektet

Sofia Wikman vid Högskolan i Gävle leder projektet. Övriga projektmedlemmar, förutom Amber Beckley vid Stockholms Universitet, är: Jerzy Sarnecki, Högskolan i Gävle, Amir Rostami, Högskolan i Gävle,
Lars Westfelt, Högskolan i Gävle, My Lilja, Malmö Universitet m.fl.