Forskningsprojekt Buddhistiska heresier: staten, ortodoxi och dissidentmunkar i Burma/Myanmar

Forskningsprojektet är finansierat av Vetenskapsrådet och är förlagt till Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms universitet.

Projektbeskrivning

Detta projekt kommer att behandla spänningar mellan staten och föregivet ”heretiska” dissidentmunkar och deras anhängare i samtida Burma/Myanmar. Staten har sedan 1980 i heresirättegångar, vilka är ett slags buddhistiska inkvisitioner, kriminaliserat buddhistiska ”heretiska” läror som avviker från den av staten definierade och sanktionerade ortodoxa och ”rena” formen av theravādabuddhism. Den senare har sedan självständighetsperiodens början (1948) tjänat som kärnan i den nationella identiteten i statens nationsbyggande. Dessa ”heresier” har ofta utgjorts av nya tolkningar av buddhism som har inkorporerat sekulära diskurser (främst västerländsk vetenskap, psykologi och empirisk positivism) och har åtnjutit ökande popularitet sedan efterkrigstiden. De går tillbaka på den kris som burmesisk buddhism genomgick i mötet med moderniteten och protestantiska missionärer under den brittiska kolonialperioden.

Syftet med detta projekt är att göra en etnografisk, sociologisk och historisk studie av en dissidentmunk och dennes buddhistiska rörelse som har underkuvats av staten. Denna studie använder etnografisk metod och diskursanalys och är baserad på fältarbete, intervjuer och textmaterial. Detta kommer att bli den första etnografiskt baserade studien av en samtida buddhistisk rörelse som har stämplats som heretisk av staten och som uppfattas som ett hot mot den statligt sanktionerade ortodoxa formen av theravādabuddhism i Burma/Myanmar. Denna fallstudie kommer att belysa komplexiteten i skärningspunkten mellan religion, politik och lagar i samtida Burma och även diskutera hur sekulariserade former av buddhism har kommit att bli allt populärare inom vissa grupper i inte endast Burma utan även i andra länder i Sydostasien.

Mer information om projektet finns på den engelska projektsidan.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Niklas Foxeus

Affilierad universitetslektor