Forskningsprojekt Circum-Arctic Sediment Carbon Database (CASCADE)

Internationellt samarbete Circum-Arctic Sediment Carbon Database (CASCADE) sammanställer data från Ishavets sediment om organiskt kol, kväve, kol isotoper och biomarkörer. Visionen för CASCADE är att utökas med andra komponenter, organiska föroreningar, fler biomarkörer, sedimentfysikaliska egenskaper och sedimentkärnor.

Circum-Arctic Sediment Carbon Database (CASCADE) är ett internationellt samarbete som samlar in och sammanställer publicerade och opublicerade data i sediment från hela Ishavet om organiskt kol (OC) och totalt kväve (TN) innehåll, OC isotoper (δ13C, Δ14C) och koncentrationer av biomarkörer som fokuserar på terrestra källor och deras nedbrytningsstatus (t.ex. långkedjiga n-alkaner, n-alkansyror och ligninfenoler). Det är visionen för CASCADE att utökas med andra komponenter, såsom Hg, organiska föroreningar, fler biomarkörer, sedimentfysikaliska egenskaper och för hela utbudet av sedimentkärnor.

CASCADE är öppet och fritt tillgänglig online på Bolin Center Database och tillhandahålls i olika dataformat. En följeslagare publicerades i Earth System Science Data av Martens et al. (2021). Med tanke på det ökande antalet studier i Arktis är en organisation för fortsatt kurering och frekventa uppdateringar nyckeln till fortsättningen och relevansen av CASCADE.

Nedan listade projektmedlemmar kurerar CASCADE tillsammans och gruppen kan nås med bidrag via e-postadressen cascade|at|aces.su.se. Efter första kontakt startar vi en dialog för att samla in nödvändig metadata tillsammans med licensinformation för att integrera bidrag.

Projektmedlemmar

Projektansvariga