Forskningsprojekt Coins, Dies, Silver: For a new approach to the making of the Feudal period

Projektet utforskar Normandies mynt på 900-talet, som en källa till Normandiets administrativa och finansiella historia.

Det är då vikingahövdingen Rolf, får Normandie som förläning av den frankiska kungen. Hans efterträdares myntväsen är dock i ren frankisk, inte skandinavisk tradition. Den är mycket välorganiserad och måste ha krävt en administrativ apparat för att fungera. Det finns mycket som tyder på att myntväsendet var utformat för att ge maximal inkomst till myntherren.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jens Christian Moesgaard

Institutionen för arkeologi och antikens kultur
Jens Christian Moesgaard

Medlemmar

Guillaume Sarah

IRAMAT, Centre Ernest Babelon (UMR 5060 CNRS/Université d’Orléans)

Marc Bompaire

IRAMAT, Centre Ernest Babelon (UMR 5060 CNRS/Université d’Orléans)

Publikationer

Les vikings et l’argent

Les Vikings (Dossiers d’archéologie 391), 2019, p. 26-29.

«МОНЕТА-ПРИЗРАК»: К ИСТОРИИ «НАХОДКИ» НОРМАНДСКОГО ДЕНАРИЯ В ЗВЕНИГОРОДЕ

(tillsammans med Alexandre Musin), (A «Phantom-Coin»: On The History Of The «Find» Of A Norman Penny In The Coin Hoard From Zvenigorod), Numismatics & Epigraphy XX, Essays in memory of Nina A. Frolova and Gennadii A. Koshelenko, Moskva 2018, p. 174-183, pl. XXXIX (peer-reviewed).