Forskningsprojekt Consequences of environmental change on plankton species interaction networks and ecosystem function

Djurplankton spelar en viktig roll i marina ekosystem eftersom de utgör en viktig länk för energiöverföring mellan primärproducenter och fiskar.

Djurplankton är den mest talrika flercelliga djurgruppen på jorden och är en blandad grupp av olika arter. Dessa organismer har en divers diet som inkluderar växtplankton och mindre encelliga djur, och utgör själva den primära födokällan för larver och småfisk i öppet vatten. Detta innebär att djurplankton har en viktig funktion i att upprätthålla världens fiske, vilket i sin tur ger näring och stödjer mänskliga befolkningar. Syftet med den studien är att fylla en kunskapslucka i de marina näringsvävarna genom att undersöka djurplankton födopreferenser och därmed deras funktion som intermediärer mellan primärproducenter och fisksamhällen. Detta kommer göras genom dietanalyser gjorda med DNA barcoding och modeliering i olika miljöer. Resultaten från dessa fältstudier användas för att bygga upp nätverksmodeller som syftar till att bedöma hur förändringar i dietsammansättning påverkar biotiska interaktioner och födovävarnas struktur, vilket i sin tur kommer ge en värdefull inblick i hur pelagiska näringsvävsinteraktioner kan komma påverkas av framtida klimatförändringar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga