Forskningsprojekt Betydelsen av anlagda och naturliga våtmarker för biologisk mångfald i jordbrukslandskapet:

Interaktioner och synergier med andra ekosystemtjänster i våtmarker

Intensifieringen av jordbruket har dramatiskt förändrat utseendet på landskapet och inte minst på utbredning och skötsel av landskapets våtmarker. Dessa marker har dikats ut, slutat användas för slåtter och bete, med också mer nyligen nyanlagts för att minska näringsläckaget från jordbruket. Dessa dramatiska förändringar har påverkat det stora antal arter som använder våtmarker under hela eller delar av sin livscykel, men också viktiga ekosystemfunktioner som näringsretention, vattentillgång och växthusgasavgångar. Vi studerar betydelsen av nyanlagda våtmarker för hotade arter, framför allt insekter och spindlar, och hur skötseln av dessa och översvämningsdynamik påverkar artsammansättningen. Vi studerar också om en ökad biologisk mångfald går att uppnä samtidigt som andra ekosystemtjänster maximeras i samma våtmarker.

Projektmedlemmar

Projektansvariga