Stockholms universitet

Forskningsprojekt De första orden (L3WO)

Projektet undersöker effekten av hyperartikulation på ordigenkänning, ordsegmentering och ordinlärning hos spädbarn.

Inom ramen för projektet undersöker vi hur hur hyperartikulation, det vill säga extrem eller överdriven artikulation, påverkar tre aspekter av språkutveckling som alla behövs för att ett spädbarn ska lära sig nya ord. Vi undersöker om barns förmåga att känna igen och förstå ord, deras förmåga att hitta ordgränser i flytande tal, samt deras förmåga att skapa associationer mellan ord och objekt påverkas av hyperartikulationen i talet.

Projektet bidrar med kunskap om hur små barn lär sig förstå och använda språk. Denna kunskap kan gagna många forskningsfält eftersom principerna bakom att lära sig nya ord går att generalisera till allmänna principer vad gäller informationshantering. Projektet kan därmed bidra också till så vitt skilda fält som tal- och kommunikationsteknologi, förskolepedagogik och logopedi.

L3WO
Irina Schmidt/Mostphotos

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lisa Gustavsson

Docent

Institutionen för lingvistik
Lisa Gustavsson

Medlemmar

Iris-Corinna Schwarz

Docent, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Iris-Corinna Schwarz

Ellen Marklund

Docent

Institutionen för lingvistik

Elisabet Cortes

Doktorand, forskningsassistent

Institutionen för lingvistik

Klara Marklund Hjerpe

Forskningsassistent

Institutionen för lingvistik

Petter Kallioinen

Gästdoktorand, forskningsassistent

Institutionen för lingvistik

Nyheter

Mer om projektet

Projektet finansieras av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (2021.0089).