Stockholms universitet

Funktionellt delat ledarskap – en modell för hållbart chefskap i skola och förskola?

Forsknings- och utvecklingsprojekt med syfte att bidra till utveckling av och kunskap om en innovativ ledningsform med potential att ge goda förutsättningar för rektorer och förskolechefer att klara sitt uppdrag. 

Projektledare Marianne Döös, medarbetare: Erik Berntson och Lena Wilhelmson. Finansiär: Afa Försäkring.

Foto: Eva Dalin

Rektorer i skola och förskola har en erkänt svår arbetssituation i verksamheter kännetecknade av korstryck och motstridiga värdesystem. De är ansvariga för barns och elevers utveckling och lärande utan att ges förutsättningar att ägna tillräcklig tid åt pedagogisk ledning. Såväl rektorer som medarbetare är ofta starkt belastade.

Ledningsformen utvecklades i en kommun där utbildningsdirektören tog initiativ till att införa s.k. funktionellt delat ledarskap i vissa förskolor och skolor i syfte att ge rektorer och förskolechefer (numera rektorer) utrymme att ägna sig åt pedagogisk ledning. Den nya ledningsformen beskrevs som två flöden som visar hur formen tänktes bidra till förbättringar.
 

Skiss angående ledningens antaganden om hur FDL kan bidra till bättre resultat, hälsa och resursutnyttjande. (Källa: Döös & Wilhelmson, 2019 i boken Delat ledarskap i förskola och skola)

 

Tre teoretiska utgångspunkter användes:

  1. Organisationspedagogisk lärteori,
  2. ledarskapsteori rörande alternativa kollektiva former samt
  3. arbetsmiljöteori om arbetets krav och resurser.

Studien består dels av en kvantitativ utvärderande främst arbetsmiljöinriktad del, dels av en utvecklande verksamhetsinriktad del. Samarbete skedde med rektorer, förskolechefer, enhetschefer och kommunens utbildningskontor för gemensam kunskapsutveckling.

Kunskaper från projektet har potential att bidra till lösningar på verksamhets- och arbetsmiljöproblem i svensk skola och förskola och redogörs för i antologin Delat ledarskap i förskola och skola. Om täta samarbeten som kräver och ger förutsättningar (Wilhelmson & Döös, red., 2019). Se Publikationer för vidare läsning.