Forskningsprojekt Den digitala hemmafrun: representationer av nostalgisk vit femininitet

Influencers som anspelar på ett dåtida hemmafruideal, vilka kan förstås i termer av en digital hemmafru, har under de senaste två decennierna kommit att bli en ny attraktiv identitet på sociala medieplattformar. Inte minst har den digitala hemmafrun expanderat på plattformen Instagram där visuella livsberättelser präglas av en nostalgisk hemmafruestetik.

Foto: Jill Wellington / Pixabay

I mitt avhandlingsprojekt är jag intresserad av att utforska den digitala hemmafruns begär efter dåtiden utifrån ett postfeministiskt och ett kritiskt vithetsperspektiv. Jag är intresserad av att undersöka hur den digitala hemmafrun kan förstås som en kulturell backlash i en samtid präglad av antigenusdiskurser knutna till begär efter dåtiden. Förhandlingar om femininitet i relation till den digitala hemmafrun kan förstås utifrån både postfeministisk femininitet och vit femininitet där en osynliggjord historisk hemmafru nu, genom ny teknologi, synliggörs genom inträdandet i en digital offentlighet. Genom att utforska representationer av nostalgisk vit femininitet i samtida postfeministisk digital kultur är en förhoppning att genom forskningsprojektet utveckla nya förståelser av vit femininitet kopplat till digital domesticerad kultur. Avhandlingens övergripande syfte är att bidra med ny kunskap om samspelet mellan feministiska kulturstudier, digital humaniora och kritiska vithetsstudier.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Josefine Wall Scherer

Doktorand