Forskningsprojekt Den ideella organiseringen av brottsprevention

Avhandling: "Nattvandring och den ideella organiseringen av brottsprevention".

Arbetstitel: Nattvandring och den ideella organiseringen av brottsprevention.

Sedan åtminstone 1990-talet har allmänhetens ansvar och samverkan med kommuner och myndigheter i allt högre grad kommit att involveras i utformningen av kriminalpolitikens brottspreventiva program. Medborgare uppmuntras bland annat att organisera lokala övervaknings- och trygghetsskapande instanser, däribland upprättandet av så kallade nattvandrarföreningar.

Avhandlingen avser att genom främst etnografiska metoder studera hur lokal, frivillig, brottsprevention initieras, organiseras och praktiseras. På ett vidare plan ämnar avhandlingen placera nattvandring som fenomen i en vidare kriminalpolitisk kontext, tillika belysa hur frågor om trygghet, ansvar och samhörighet konstrueras i dessa miljöer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga