Forskningsprojekt Den svenska elevrörelsen – Elevförbundens uppkomst, utveckling och kollektiva aktörskap 1938 - 2008

Under covidpandemin framträdde den svenska elevrörelsen som en stor kritiker av distansundervisningen, men hur har det sett ut historiskt? Hur uppstod de svenska elevförbunden? Hur har deras politik och idéer utvecklats i relation till förändringar inom svensk politik, skolsystemet och ungdomskulturen?

Elev talar i mikrofon utomhus.
Foto: Mickes fotosida

Ungdomen är i rörelse! De senaste åren har ungdomen trätt fram som en betydande social påverkanskraft genom exempelvis Fridays for Future och Black Lives Matter. Under covidpandemin framträdde den svenska elevrörelsen som en stor kritiker av distansundervisningen och dess negativa konsekvenser. Med tanke på den svenska skolans stora utmaningar är det tänkbart att eleverna kommer att fortsätta försöka agera kollektivt för att delta i skoldebatten och påverka skolpolitiken.

Det saknas idag en grundläggande förståelse för skolungdomen som organiserade kollektiva aktörer. Denna brist på förståelse bottnar främst i avsaknaden av historisk kunskap om elevernas kollektiva sammanslutningar. I avhandlingen kommer jag att titta närmare på denna brist genom att göra en historiesociologisk fallstudie av de svenska elevförbunden. Framförallt vill jag studera förbundens uppkomst, politik och idéutveckling, samt deras förutsättningar och villkor i relation till förändringar inom svensk politik, skolsystemet och ungdomskulturen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga