Forskningsprojekt Den svenska internatskolan som ett nytt forskningsobjekt

Med tanke på att internatskolors långa historia i Sverige och dess betydelse för utbildning och fostran av eliter i det svenska samhället, är forskningen om internatskolor förvånansvärt begränsad.

Lundsbergs skola
Foto: Ulla Karlsson

Syftet med projektet är att organisera två workshoppar på Sigtunastiftelsen under 2022 för att dels starta ett nytt tvärvetenskapligt nätverk för forskning på svenska internatskolor, dels diskutera och arbeta med artiklar och forskningsansökningar för 2023 och 2024.

Ett övergripande syfte är att öppna upp svenska internatskolor som ett nytt forskningsobjekt och därigenom bidra till växande internationell forskning inom utbildningshistoria i allmänhet och på internatskolor i synnerhet.

Utförligare information på projektets engelska sida.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Daniel Lövheim

Institutionen för pedagogik och didaktik