Forskningsprojekt Dualiseringen av arbetslöshetsersättningen i Sverige och i andra länder

Hur utformningen av socialpolitiken kan upprätthålla eller minska inkomstskillnader. Projektet undersöker i vilken utsträckning socialpolitiken kan påverka inkomstskillnader huruvida de mildras eller förstärks i det svenska ersättningssystemet.

Två personer står på en hög med mynt
Foto: Unsplash

Dualiseringen av arbetslöshetsersättningen är en alltmer akut fråga i Sverige. Utvecklingen mot ett segmenterat system är ett resultat av en utformning av ersättningssystemet som oproportionerligt gynnar insiders, som får generös kompensation vid inkomstbortfall, medan outsiders missgynnas och erhåller mindre eller ingen ersättning.

Inkomstskillnader vad gäller lön kan därmed förstärkas i fall av arbetslöshet. Projektet undersöker hur inkomstskillnader antingen mildras eller förstärks i ljuset av hur ersättningssystemen är designade, särskilt med avseende på institutionella sociala rättigheter.

Projektet utvecklar en ny databas som fångar sociala rättigheter för individer i olika segment av arbetsmarknaden genom att ta hänsyn till grupp-specifika egenskaper. Data över flera olika ersättningar relaterade till arbetslöshet samlas in och omfattar nivå av inkomstersättning, ersättningarnas varaktighet, täckningsgrad och underliggande kriterier för att kvalificera sig för ersättning.

Urvalet omfattar data för Sverige mellan 1960–2023 samt ytterligare 17 OECD-länder mellan 1990–2023. Baserat på detta konstrueras ett “benefit dualization index” (BDI) som fångar skillnader i sociala rättigheter för insiders och outsiders.

Projektmedlemmar

Projektansvariga