Forskningsprojekt Dynamisk språkbehandling i realtid: En studie av föreläsningar på engelska

Denna studie undersöker studenters hörförståelse vid universitetsföreläsningar där engelska är undervisningsspråk men inte modersmål för alla.

Deltagarna ska använda en fotpedal för att markera problem med att förstå lärarens talade engelska. Vi jämför sedan detta mått på studenternas förståelse med inspelningar och utskrifter av lärarens tal. Studien har tre steg. Det första är att visa hur stor andel av föreläsningen som studenter förstår. Vi ska sedan undersöka specifika hörförståelseproblem hos studenterna. Det tredje steget är att identifiera vilka strategier som studenterna använder för att övervinna dessa problem. Vi ska jämföra studenter av olika kön, med olika modersmål och år av formell engelskundervisning.

Mer information och uppdateringar på projektets hemsida

Data kommer att tillgängliggöras på universitets datalager (Figshare).

Projektbeskrivning

Forskningen visar att hörförståelse är den svåraste färdigheten att utveckla i ett andraspråk. När engelska används som språk i föreläsningar är det ofta som andraspråk av antingen läraren eller åtminstone några av studenterna- eller av båda. Det innebär att olika nivåer av talad engelska och hörförståelse påverkar undervisningen och lärandet. Studenter möter under föreläsningarna okända ord, brytning, högt tempo - eller har inte tillräcklig förmåga att följa långa tal.

Example of the foot pedal machine

Denna nya forskning tar sig an ett gammalt problem: varför vissa studenter inte förstår vad läraren har sagt. Studenterna markerar med fotpedalen när de inte hänger med i föreläsningen på engelska.

Samma föreläsning spelas in och transkriberas. Dessa två typer av information gör det möjligt att se när lärarens tal innebär problem för lyssnarna. Jämförelsen följs upp med intervjuer med studenterna för att klargöra vad det är i föreläsningen som de inte förstått. Dessa problemområden kategoriseras sedan efter typ, till exempel okända ord, talhastighet eller bristande bakgrundskunskap.

Denna forskningsstudie ger oss kunskap om hörförståelse i realtid. Den ger oss också underlag till att hitta lösningar på problem med föreläsningar där engelskan inte är modersmål för alla inblandade.

Projektmedlemmar

Projektansvariga