Forskningsprojekt Educational Segregation in Sweden: Dynamics, Mechanisms and Effects

Childrens clothes hanging in the hallway in a swedish school

Det råder en bred politisk enighet kring att skolan bör verka för att utjämna individers livschanser genom att ge alla barn lika möjligheter att lyckas i utbildningssystemet. Ett barns möjligheter ska inte begränsas av familjens resurser eller av bostadsadressen. Att skolans utjämnande roll är central understryks av att en stor del av den svenska skoldebatten kretsar kring denna roll. Inte sällan uttrycks en oro för att skolan har blivit mer segregerad och mindre likvärdig. Denna utveckling är inte entydig, men det är välbelagt att skillnader i genomsnittliga elevprestationer mellan skolor har ökat kraftigt sedan början av 1990-talet i Sverige (se t.ex. Böhlmark & Holmlund 2012; Skolverket 2012; Holmlund et al. 2014). Syftet med detta projekt är att ta fram ny kunskap kring utbildningssegregationens dynamik, mekanismer och effekter på olika nivåer i utbildningssystemet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga