Forskningsprojekt Effekten av diabetesutbildad psykolog vid typ 1 diabetes

Projektet syftar till att utvärdera effekten av diabetesutbildad psykolog på blodsockerkontroll, diabetesrelaterad stress och livskvalitet hos personer med typ 1 diabetes och otillfredsställande blodsockerkontroll.

Illustrerad man som håller ett plakat med ordet Diabetes. BIld: nneem från Pixabay.

För att kunna förhindra diabeteskomplikationer hos personer med diabetes typ 1 är god kontroll av blodsockernivån mycket viktig. Det är även viktigt att diabetessituationen fungerar i det dagliga livet och att en god livskvalitet föreligger. Allt fler diabetesmottagningar efterfrågar diabetesutbildad psykolog som en resurs.

Förutom den rent medicinska behandlingen vid typ 1 diabetes så anses flera psykologiska faktorer vara viktiga för en lyckad behandlingssituation. Det kan röra sig om bristande motivation, överdriven rädsla för låga sockervärden, svårt att anpassa diabetessituationen i dagliga livet eller arbetet och att prioritera sjukdomen som några exempel.

Projektet syftar därför till att utvärdera effekten av diabetesutbildad psykolog på blodsockerkontroll, diabetesrelaterad stress och livskvalitet hos personer med typ 1 diabetes och otillfredsställande blodsockerkontroll. Studien är en randomiserad kontrollerad multi-centerstudie där fem diabetesmottagningar i Sverige deltar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga