Forskningsprojekt Effekten av hyperartikulation på tidig språkutveckling (HELD)

HELD-projektet undersöker hur hyperartikulation (tydlig artikulation) i barnriktat tal påverkar barns språkliga utveckling.

Barnriktat tal är en talstil som vuxna ofta använder när de pratar med små barn. Olika drag i barnriktat tal har visat sig ha en positiv effekt på olika aspekter av språkets utveckling, men väldigt lite är känt om just hyperartikulationens eventuella roll. Hyperartikulation förekommer dels i barnriktat tal, och dels när vuxna pratar med andra vuxna i till exempel bullriga miljöer. Hyperartikulation har syftet att i stunden underlätta kommunikation, men det är oklart om den har någon påverkan på språkutvecklingen på lång sikt. Inom HELD-projektet analyseras barnriktat tal för att bedöma graden av hyperartikulation i tal riktat till barn i olika åldrar.

Nyheter från HELD-projektet:

Nya rön om samband mellan föräldrars artikultation och barns språkutveckling (21-08-04)

Föräldrars artikulation påverkar nivån på barns tidiga yttranden (21-07-19)

Så förändrar vi vårt uttal när vi talar till små barn (20-10-09)

Poster om barns tidiga ordinlärning – WILD-konferensen i Lissabon i juni 2024 (775 Kb)

HELD
Mostphotos

Projektbeskrivning

HELD-projektet analyserar barnriktat tal att analysera i vilken grad hyperartikulation av vokaler i förekommer i tal riktat till barn i olika åldrar. Graden av hyperartikulation i föräldrars tal relateras till spädbarns utveckling av språkljudskategorier. En serie experimentella studier användas för att utröna hur grad, mängd och relevans av hyperartikulation påverkar barns ordinlärning. Eftersom hyperartikulation av vokaler har visat sig vara relaterat till känslor i talet undersöker projektet även känslor i barnriktat tal.

Målet med projektet är att ge insikter om den grundläggande språkförmågan och de processer som är involverade i den. Resultaten av projektet förväntas också kunna bidra till tillämpningar inom språkundervisning och utveckling av intervention av barn med försenad språkutveckling.

Projektmedlemmar

Projektansvariga