Forskningsprojekt Effekten av känsla i barnriktat tal på utveckling av talljudskategorier

Socioemotionella aspekter av tal som känsla i rösten är etablerade komponenter av barnriktat tal, men har än så länge inte kunnat länkas till barns språkutveckling.

Pappa och spädbarn

Eftersom spädbarn föredrar att lyssna på tal som förmedlar mycket känsla, framför allt under första levnadsåret, just när talljudskategorierna utvecklas som mest, testar projektet om mängden känsla i barnriktat tal påverkar talkategoriutveckling.

Projektbeskrivning

Spädbarns hjärna är känslig för fördelningar av variation i tal och kategoriutveckling är sättet att lära sig hantera denna variation. Välutvecklade talljudskategorier är en förutsättning för snabb ordförrådstillväxt och gynnar därmed barns språkutveckling. Projektet kombinerar beteendemetoder, som tittpreferens, inlärning av variationsfördelning, föräldra-barn lekstund i labbet samt heldagsinspelningar hemma hos familjen, med neurofysiologiska metoder som elektroencefalografi (EEG) för att mäta talkategoriutveckling.

Projektet är det första av sitt slag och kommer att leda till nya insikter om sambandet mellan känsla i barnriktat tal och talkategoriutvecklingen. Även om språkutvecklingen är relativt robust och orubbad i ungefär 90 av 100 barn, är det viktigt att belysa enskilda mekanism inom språkutvecklingsprocessen på detaljnivå. Detta gäller särskilt för socioemotionella faktorer som kan påverka barns generella inlärningsförmåga.

Projektmedlemmar

Projektansvariga