Forskningsprojekt Effekter av geopolitik på statliga och icke-statliga aktörers uppfattningar av arktisk styrning

Projektet undersöker geopolitiska effekter på uppfattningar av statliga och icke-statliga aktörer om arktisk styrning i Sverige och i internationella organisationer som Arktiska rådet, Europeiska unionen och FN:s havsrättskonvention.

Vi fokuserar på legitimering och upplevd legitimitet av arktiska institutioner i statliga och icke-statliga aktörers ögon. Vi identifierar, kartlägger och förklarar de politiska idéer som finns för en demokratisk och ekologiskt hållbar omställning i Arktis. I detta syfte genomför vi djupintervjuer och en storskalig enkätundersökning bland svenska samhälls- och politiska ledare.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Nicholas Olczak

Postdoktor