Forskningsprojekt Efter småbarnsåren. En longitudinell studie av föräldraskap och arbete

Projektet bidrar med värdefull kunskap om varför könsmönstren vad gäller yrkes-, omsorgs- och hushållsarbete kvarstår. Det belyser processer bakom yrkesarbetande föräldrars arbetsfördelning under småbarnsåren och barnens tidiga skolår samt betydelsen av krav och förväntningar i yrkeslivet och familjelivet för deras val och prioriteringar.

Fötterna på en bebis
Foto: Unsplash

Trots stora insatser inom politiken för att främja jämställdhet i familjeliv och arbetsliv kvarstår stora skillnader mellan mödrar och fäder. Kvinnor är föräldralediga betydligt mer än män, jobbar oftare deltid samt tar större ansvar för hemarbetet. De stora könsskillnaderna i ansvar i hemmet uppstår framförallt när par blir föräldrar och de får negativa konsekvenser på både lång och kort sikt bl. a. för kvinnors ekonomiska position.

Bakom ovanstående mönster finns komplicerade processer. De första åren efter ett barns födelse är omvälvande och viktiga att studera men om vi vill förstå vilken betydelse könsarbetsfördelningen får för föräldrars liv på sikt måste vi studera de senare åren då rutiner etablerat sig och tidiga beslut om föräldraledighet, omsorg och yrkesarbete får sina konsekvenser. Syftet med projektet är att bidra med fördjupad kunskap om hur könstypiska arbetsfördelningar uppstår, upplevs, vidmakthålls och utmanas under småbarnstiden och de tidiga skolåren. Det studeras med hjälp av unika longitudinella, kvalitativa intervjudata. Vi följer 20 familjer från graviditeten och under mer än tio år. I ett tidigare projekt genomförde vi intervjuer med 40 föräldrar före första barnets födelse och när barnet var ca 1,5 år. I detta projekt tillfogas en tredje intervjuomgång när det första barnet är ca tio år.

Projektets longitudinella karaktär gör att vi kan utveckla kunskapen om orsakerna till könsarbetsfördelningen och dess konsekvenser för kvinnors och mäns livschanser. Genom att studien ingår i ett internationellt forskarsamarbete (TransParent) kan vi också studera den sociopolitiska kontextens betydelse.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Katarina Boye

Institutet för social forskning