Forskningsprojekt Ekonomiska resurser och sociala relationer bland barn och unga

Fattigdomsteorier lägger stor vikt vid de sociala aspekterna av fattigdom, men vi saknar generaliserbar kunskap om fattigdom i barns och ungas sociala liv: har fattigare barn sämre relationer till jämnåriga, deltar de mindre i fritidsaktiviteter, och har de resurssvagare nätverk? Om så är fallet, vilka mekanismer ligger bakom?

Ett barns blåmålade hand
Foto: Unsplash

Detta projekt studerar dessa frågor med storskaliga och representativa data, de flesta insamlade av forskare i gruppen, med mått som är avpassade för projektets frågor. Vi mäter bl.a. ekonomiska resurser flerdimensionellt både på barnnivå (t.ex. kontantmarginal, konsumtion, inkomster från föräldrar och jobb) och föräldranivå (t.ex. inkomster, ekonomiska problem, kontantmarginal), för att se vilken typ av deprivation som spelar roll för vad, och vilken roll barns egna resurser spelar.

Den sociala kontext gentemot vilken barn jämför sin situation, och från vilken de kan exkluderas eller dra sig undan består i många fall av andra barn och unga. Vi använder kontextuell information, dels baserad på s.k. sociometriska (nätverks-) data rapporterade av klasskamrater, och dels baserad på register- och surveydata som aggregerats för skolklasser, skolor och bostadsområden. Detta gör det möjligt att definiera relativ deprivation genom att uttrycka barnets eller familjens ekonomi i relation till ekonomin bland barn och/eller familjer i deras relevanta referensgrupper.

Vi studerar mellankommande processer i form av psykosociala mekanismer såsom stress och psykiskt välbefinnande (internaliserande och externaliserande problem), men också i termer av nätverkseffekter. Eftersom våra data är longitudinella kan vi använda paneldatametoder som ett sätt att komma närmare kausala effektskattningar. Vi kommer även att studera om vissa egenskaper hos familjen, barnet, eller den sociala omgivningen gör barn mer motståndskraftiga eller sårbara för negativa sociala konsekvenser av fattigdom.

Projektmedlemmar

Projektansvariga