Forskningsprojekt Encountering Diplomacy in Early Modern Southeast Asia: Actors, Practices, Translation

Projektet undersöker relationen mellan tidigmodern diplomatisk teori och praktik i Sydostasien under 1600- och 1700-talen.

Hur såg diplomati ut i teorin, i praktiken – och vad var relationen däremellan? Hur påverkades diplomatiska förhandlingar och fördrag av kulturmöten? Ämnet är högaktuellt även idag – diplomatins relevans ifrågasätts nästan dagligen. Projektet vidgar synen på vad som är diplomati och gör det möjligt för postkoloniala samhällen i dagens Sydostasien att integrera sin inhemska historieskrivning med den globala berättelsen om framväxten av internationella relationer från 1600-talet och framåt.

Läs mer på den engelska webbsidan.

Projektmedlemmar

Projektansvariga