Forskningsprojekt Etik och värden i datadrivna utbildningspraktiker
I det här projektet utforskar vi den växande datafieringen inom utbildningssektorn i Norden. Undersökningen konkretiseras i en workshopserie. Vi fokuserar på olika dimensioner av etik och värderingar som är inbäddade i sociotekniska föreställningar om utbildning och lärande.
![Genrebild: Tre studenter som sitter vid sina datorer.](/polopoly_fs/1.647861.1676892206!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Framväxande datadrivna praktiker och den ökande datafieringen av utbildningssektorn leder till stora förändringar. Forskningslitteraturen på området bygger till stor del på nationer som USA, Australien, Kina och Storbritannen – länder vars utbildningssystem skiljer sig starkt från de nordiska ländernas.
För att överbrygga det kunskapsgapet studerar vi i detta projekt datafieringen inom nordisk utbildning från en rad olika perspektiv. Vår undersökning konkretiseras i en workshopserie som riktar sig till både forskare och praktiker.
Projektets fullständiga titel är ”Etik och värden i datadrivna utbildningspraktiker: Konceptuellt, metodologiskt och pragmatiskt utforskande” eller, på engelska, ”Ethics and Values in educational data-driven practices: Conceptual, Methodological and Pragmatic Explorations”.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Teresa Cerratto-Pargman
Professor
![crosstalks](/polopoly_fs/1.493307.1585591152!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Ylva Lindberg
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)