Forskningsprojekt Ett hållbart och inkluderande arbetsliv. Lokala och regionala arbetssätt för arbetssplatsinkludering

Lokala och regionala arbetssätt för arbetssplatsinkludering av långvariga socialbidragstagare i Sverige.

Föreliggande projekt avser att samskapa ny kunskap kring praktiker för arbetsplatsinkludering för personer med långvarigt socialbidragstagande (LBT), och hur dessa tar form i regioner med skilda arbetsmarknader.

Frågeställningarna är: a) att analysera lokala metoder för arbetsplatsinkludering som är inriktade på LBT i olika arbetsmarknadssammanhang och b) att utveckla och förbättra praxis för inkludering på arbetsplatsen för LBT tillsammans med kommunala socialsekreterare, lokala arbetsgivare och representanter för Nationella Råd FINSAM.

Projektbeskrivning

Att leva på socialbidrag under längre tid kan leda till marginalisering och är förknippat med ohälsa, fattigdom och sämre upplevt välmående. Arbetsmarknadsintegrering av personer som står långt från arbetsmarknaden är därför en angelägen socialpolitisk fråga. I Sverige har den aktiva arbetsmarknadspolitik som hittills dominerat, inte kunnat påvisa någon tydlig positiv effekt för personer med långvarigt socialbidrag. Vi riktar uppmärksamheten mot praxis som främjar arbetsplatsinkludering av LBT genom att belysa arbetsplatsen och samspelet mellan kommunala jobbcoacher och arbetsgivare under olika arbetsmarknadsförhållanden.

Projektet har en genomgående samskapande ansats, där vi samarbetar med professionella och arbetsgivare från tre regioner vi kommer att undersöka. Metodologiskt är projektet uppbyggt utifrån en explorativ design med blandade metoder, en tvåstegsprocedur där en kvantitativ del kompletteras med en kvalitativ som följs av en fördjupad fallstudie i tre olika regioner. Projektet kommer att genomföras i fyra delar. Del 1: kartläggning och analys av olika praktiker för arbetsplatsinkludering i Sverige. Del 2-4: fördjupande analyser av tre centrala delar av arbetsplatsinkludering: relationen mellan jobb-coacher och arbetsgivare, anpassningen av arbetsplatser för målgruppen och arbetsgivares erfarenheter av att ta emot LBT.

Projektmedlemmar

Projektansvariga