Forskningsprojekt Ett tillvägagångssätt för att göra mätning av biotransformation miljörelevant

Vi strävar efter att flytta biotransformationsbedömning från en icke-relevant halveringstid tillämpad odifferentierad över rum och tid till ett miljörelevant testresultat som kan extrapoleras med hjälp av en vetenskaplig ram.

Det finns få mätningar av biotransformation under miljörelevanta förhållanden, och lite är känt om dess tidsmässiga och rumsliga variation i miljön. Vi har nyligen modifierat ett standardtest för biotransformation för att göra det miljörelevant genom att eliminera tillsatsen av testkemikalier och istället arbeta med föroreningsrester som redan finns i vattnet. Här vidareutvecklar och tillämpar vi detta test för att mäta biotransformation i europeiska ytvatten med bred klimat- och geografisk variation. Moderna suspect screening tekniker kommer att användas för att studera många föroreningar samtidigt. Den resulterande unika data kommer att användas för att utforska olika proxyservrar för att beskriva den rumsliga och tidsmässiga variationen av den biologiska nedbrytningshastigheten.

Projektmedlemmar

Projektansvariga