Forskningsprojekt Evaluering av implementering av Rammeplanen for SFO

I utvärderingen av den nya rammeplanen kommer projektet bland annat att studera några av de kommuner de besökte i tidigare forskning och undersöka om det skett förändringar utifrån rammeplanen.

35766753-girl-at-meeting-with-psychologist-showing-his-socialwebb. Mostphotos_ VH-Studio.jpg
Foto: VH-Studio, Mostphotos.

NTNU Samhällsforskning och Stockholms universitet har under 2017 till 2018 genomfört en nationell utvärdering av fritidshemmet i Norge och fynden där var några av anledningarna till att en ny rammeplan infördes.

I utvärderingen av den nya rammeplanen kommer projektet bland annat att studera några av de kommuner de besökte då och undersöka om det skett förändringar utifrån rammeplanen.

Projektet kommer att vara närvarande under SFO-dagen och genomföra observationer, intervjuer och samtal på SFO, med såväl barn som anställda och SFO-ledare.

Projektbeskrivning

Förutom intervjuer, samtal och observationer på ett antal SFO kommer egna enkätundersökningar för medarbetare och chefer på SFO i början och slutet av projektperioden att genomföras vi kommer även att analysera befintliga undersökningar av föräldrars syn på SFO.

I projektet ingår forskare från tre olika forskningsinstitutioner:
Forskningsledare: Professor Joakim Caspersen, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) Samfunnsforskning i Trondheim, Norge.
Professor Christian Wendelborg, NTNU Samfunnsforskning.
Forskningsassistent Ma Ida Utmo NTNU Samfunnsforskning
Ass. Projektledare Ma Ingrid Holmedahl Hermstad NTNU Samfunnsforskning.
PhD Siri Mordal NTNU Samfunnsforskning
PhD Cathrine Pedersen Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
PhD Frida Felicia Vennerød-Diesen, (NIFU).
PhD Anna-Lena Ljusberg, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV), Stockholms universitet

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Joakim Caspersen

Professor

Joakim-Caspersen

Ingrid Holmedahl Hermstad

Forskare

NTNU Samfunnsforskning.
Ingrid-Holmedahl-Hermstad.jpg

Anna-Lena Ljusberg

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna-Lena Ljusberg. Photo: Niklas Björling.

Siri Mordal

PhD

NTNU Samfunnsforskning, Department of Education and Lifelong Learning Faculty of Social and Educatio
Siri Mordal2.jpg

Cathrine Pedersen

PhD

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Cathtine_Pedersen.jpg

Ida Utmo

Forskningsassistent

NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering
Forskningsassistent Ma Ida Utmo .jpg

Frida Felicia Vennerød-Diesen

PhD

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
PhD Frida Felicia Vennerød-Diesen, (NIFU)

Christian Wendelborg

Professor