Forskningsprojekt Evolution av en supergen i ett klassiskt växtsystem – genomiska studier av distyli i Linum

Supergener är kromosomregioner som kan bidra till att upprätthålla komplexa anpassningar eftersom de nedärvs som en enhet. Studier av supergener kan därför bidra till en ökad förståelse av evolutionen av komplexa anpassningar.

Ett exempel på en supergen som styr en komplex anpassning är supergenen som styr distyli, förekomsten av två olika blomformer i naturliga populationer av t.ex. vilda linarter. I detta projekt söker vi utveckla vilda linarter (Linum) till ett nytt modellsystem för studiet av distyli. Vi kommer första sätta samman genomsekvenser av sex linarter och sedan studera evolutionära mönster vid supergenen som styr distyli. Slutligen kommer vi studera den genetiska basen för och de genomiska följderna av förlust av distyli.
De genomsekvenser vi producerar kommer lägga grunden för vidare studier av den molekylära basen för adaptiv blomvariation som beskrevs redan av Darwin. Resultaten kommer även belysa det fascinerande fenomenet supergener.

Bilden visar kort- och långstiftade blomformer av den vilda linarten Linum tenue. Fotografier tagna av Benjamin Laenen och Aurélie Désamoré.

Projektmedlemmar