Forskningsprojekt För trött för att veta?

Sömnbrist leder till försämringar i ett flertal kognitiva funktioner, men ytterst lite kunskap finns om huruvida sömnberövade personer själva är medvetna om nedsättningarna.

Trött kvinna framför dator, med kaffekopp. Foto: Magnet.me från Pixabay

Denna medvetenhet kallas metakognition och inkluderar hur väl en kan utvärdera och förutsäga sina mentala förmågor, samt hur dessa utvärderingar påverkar ens beteende.

Metakognitiv förmåga är särskilt viktig i situationer där sömnbrist är vanligt förekommande och misstag blir kostsamma, såsom för skiftarbetande läkare, piloter och motortrafikanter. Målet för detta projekt är att fastställa effekterna av sömnbrist på metakognitiv förmåga och kompensatoriskt beteende, samt vilka mekanismer som ligger till grund för dessa.

Fullständig projekttitel är: För trött för att veta? Effekten av sömnbrist på metakognition.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Tina Sundelin

Forskare, docent