Forskningsprojekt Förbättrad rening av vattenföroreningar genom ökad förståelse för den molekylära adsorptionsmekanism

Att säkerställa tillgången på rent vatten är en viktig global utmaning. En betydande del av världens befolkning är i riskzonen för vattenbrist. Även om vissa föroreningar lätt kan avlägsnas i konventionella reningsverk för avloppsvatten, har så kallade särskilt förorenande ämnen visat sig vara utmanande att ta bort.

Vatten spelar en viktig roll i balansen i vårt ekosystem och det fortsatta bevarandet av biologisk mångfald över hela vår planet. Även om vissa föroreningar lätt kan avlägsnas i konventionella reningsverk för avloppsvatten, har så kallade särskilt förorenande ämnen visat sig vara utmanande att ta bort.

Vanligt använda amorfa adsorbenter, såsom aktivt kol, har en inneboende begränsning när det gäller anpassning av adsorptionsegenskaper på grund av deras mindre väldefinierade strukturer. Kristallina nanoporösa material är ett alternativ som kan ge mer selektiva egenskaper. De kristallina nanoporösa adsorbenterna skulle därför kunna utgöra ett selektivt komplement i framtida reningsverk.

För att utveckla adsorbenter med selektiva egenskaper kommer det att vara av yttersta vikt att få en ökad förståelse för deras egenskaper. Transmissionselektronmikroskopi och in situ-experiment ger utmärkta möjligheter att studera adsorptionsprocessen i vätskefas i realtid, vilket kan leda till en molekylär förståelse för adsorptionsmekanismen. Vi har redan upptäckt en ny kandidatadsorbent med mycket selektiva egenskaper för borttagning av vissa vanliga förorenande läkemedelsrester. Med en ökad förståelse för den molekylära mekanismen för föroreningsadsorption kommer det att vara möjligt att skapa material med skräddarsydda upptagningsegenskaper.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Tom Willhammar

Forskare