Forskningsprojekt Förbisedda Barn i Behov (ORCHID)

Projektet "Förbisedda Barn i Behov (ORCHID)" vid Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet syftar till att undersöka sambandet mellan föräldrar med funktionsnedsättningar och deras barns utfall från födsel till ungt vuxenliv, samt att utvärdera bidragande och skyddande faktorer, inklusive vilken roll som policy spelar.

I projektet undersöks i vilken utsträckning barn till föräldrar med funktionsnedsättningar drabbas av negativa utfall, samt potentiella möjligheter där policyinterventioner kan bidra till att minska ojämlikheter kopplade till funktionsnedsättningar, samt den intergenerationella överföringen av dessa ojämlikheter.

Son holding hands with disabled father in wheelchair
Photo: LightField / Mostphotos

Projektbeskrivning

Personer med funktionsnedsättningar påverkas oproportionerligt av bland annat ekonomiska svårigheter, arbetslöshet, social exkludering och begränsad tillgång till hälso- och sjukvård, vilket kan påverka deras barn på såväl kort som lång sikt. Dessa barns behov är dock till stor del outforskade i den svenska kontexten. Således är det inte känt till vilken utsträckning barn till föräldrar med funktionsnedsättningar drabbas av sämre utfall jämfört med barn till föräldrar utan funktionsnedsättningar, samt vilka faktorer som kan bidra till att förklara eller minska dessa skillnader.

Projektet "Förbisedda Barn i Behov (ORCHID): En Studie om Utveckling och Välbefinnande hos Barn till Föräldrar med Funktionsnedsättning" utgår huvudsakligen från multigenerationella, longitudinella data från nationella register i Sverige för alla barn och unga i åldrarna 0–30 år. Vi kommer att studera sambanden mellan föräldrars funktionsnedsättning och en rad indikatorer på barns utveckling och välbefinnande över ett flertal områden. Dessa inkluderar hälsa, kontakt med hälso-sjukvården, sociala insatser, utbildning, kriminalitet, arbetsmarknadsutsikter och familjebildning i ung vuxenålder. Vi kommer att uppskatta till vilken utsträckning ogynnsamma faktorer som upplevs av föräldrar med funktionsnedsättningar eller deras barn förklarar ojämlika utfall hos barn till föräldrar med funktionsnedsättningar. Vi kommer även att utvärdera effekten av lagstiftning på barn till föräldrar med funktionsnedsättningar.

Sammanfattningsvis syftar detta projekt till att undersöka i vilken utsträckning barn till föräldrar med funktionsnedsättningar drabbas av negativa utfall, samt att identifiera potentiella möjligheter där policyinterventioner kan bidra till att minska ojämlikheter kopplade till funktionsnedsättningar, samt den intergenerationella överföringen av dessa ojämlikheter.

Projektmedlemmar

Projektansvariga