Forskningsprojekt Förkroppsligande och erfarenheter av transnationella adoptionsnarrativ genom film och aktivism

Transnationell adoption har i stor utsträckning varit en transaktion av icke-vita barn från Globala Syd till vita familjer i Globala Norr, drivet av konsumtionstrender – en snabb lösning för att hantera problemen med infertilitet och rasism i västvärlden.

Sett ur ett feministiskt postkolonialt perspektiv är transnationell och transrasial adoption ett kolonialt projekt som realiseras genom en våldsam fördrivning av individer över hela världen utöver att vara ett sätt att reglera och kontrollera marginaliserade kvinnors reproduktion.

Detta forskningsprojekt utforskar representation(er) och berättelser som genomskär erfarenheten av att vara transnationellt och transrasialt adopterad genom film och aktivism från ett dekolonialt förhållningssätt. Studien placerar således transnationell och transrasial adoption i sammanhanget av kolonialitet och modernitet, vilket utmanar den hegemoniska förståelsen av adoption. Syftet är att fylla forskningsgapet kring adoption och centrera adopterades röster för att nyansera och återta makten över adoptionsnarrativet.

Forskningsprojektet fokuserar särskilt på de adoptionskritiska rörelserna och debatten, främst i Sverige, och tar särskilt intresse för aktivism online, där adopterade aktivt har motarbetat adoptionspropagandan och skapat digitala utrymmen för att bearbeta det koloniala såret. Studien analyserar också film, särskilt konstfilmer, skapade av transnationellt och transrasielt adopterade för relaterar dessa till begrepp om självagentur och representation, samt hur filmskapandet kan vara ett verktyg för aktivism samt en dekolonial handling och en ständig process av identitetsskapande. Således fokuserar projektet efter att framhäva en dialog inom en adoptionskontext och utforska teman som tillhörighet och blivande—som en formbar upplevelse och en process av sorg över Jaget och Den Andre; det mänskliga och icke-mänskliga; land, kultur; språk; tro; och ande.

Forskningsprojektet är en del av den VR-finansierade forskarskolan GENHDI (Forskarskolan för kön, humaniora och digital kultur), som syftar till att utforska hur kön spelar roll i digital kultur och akademiska sammanhang. GENHDI är ett samarbete mellan Centrum för genusforskning (Uppsala universitet), Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier (Stockholms universitet) och Institutionen för kultur och utbildning (Södertörns universitet).

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Zara Luna Hjelm

Doktorand