Forskningsprojekt Förståelse av engelska som lingua franca
Projektet vill hjälpa till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning där ELF (English as a Lingua Franca) lärs ut.
Projektet syftar till att hjälpa till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning där ELF (English as a Lingua Franca) lärs ut med förståelse som uttalsmål.
Jenkins (2000) definierade Lingua Franca Core (LFC), som ger vägledning till vilka delar av uttalet som är viktigast för ELF-kommunikation. Projektet utvärderar olika aspekter av LFC genom detaljerad testning med laboratorie- och beteendevetenskapliga forskningsmetoder och akustiska mätningar.
Tidiga resultat visar att segment uppvisar en mer komplicerad bild av ELF-förståelse än vad som beskrivs i LFC. Framtida forskning inriktas möjligen på fortsatt arbete rörande segmentella såväl som suprasegmentella drag.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mara Haslam
Universitetslektor
![Mara Haslam stands next to a computer showing a spectrogram and a microphone at a research event. Mara Haslam presents at a research event.](/polopoly_fs/1.394388.1532426743!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Elisabeth Zetterholm
Biträdande professor
![Photo: N/A, License: N/A Elisabeth Zetterholm](/polopoly_fs/1.565617.1626767759!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)