Forskningsprojekt Facklig internationalism och internationell arbetsgivarlojalitet

Den svenska teko-sektorn och Europaintegrationerna 1957–1995.

Projektet fokuserar arbetsmarknadsrelationer i den efterkrigstida svenska textil- och konfektionsindustrin ifråga om europeisk integration och mot bakgrund av en globaliserad världsekonomi och de båda sammanhängande branschernas strukturkris. Här undersöks svenska aktörers försök att påverka konkurrenssituationen och rörligheten av arbetskraft, kapital och varor genom att agera på internationella arenor, inom sektorer av arbetsmarknaden som präglades av en stor andel unga kvinnliga migrantarbetare. Därmed studeras dynamiken mellan nationella fackförbund och arbetsgivarorganisationer och deras respektive internationella forum: fackliga yrkesinternationaler och internationella arbetsgivarorganisationer.

Med hänsyn till klass, etnicitet, genus och ålder undersöks såväl betydelsen av facklig internationalism och internationellt arbetsgivarsamarbete som den fackliga solidaritetens och arbetsgivarlojalitetens gränser. I förlängningen analyseras hur internationella kontakter och förhandlingar påverkade svenska arbetsmarknadsrelationer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga