Forskningsprojekt Familjeförändring och ömsesidigt utbyte av levnadsförhållanden mellan generationer

De senaste decennierna har det skett stora förändringar i familjeförhållanden i de flesta europeiska länder. Med longitudinella data från fem europeiska länder studerar vi om konsekvenserna för barn och föräldrar av dessa förändringar i individers familjekonstellationer är desamma i de olika länderna.

En svanfamilj simmar
Foto: Pixabay

Vi fokuserar ömsesidiga konsekvenser av boendeförhållanden: hur påverkas barn av att en eller båda föräldrarna inleder nya sammanboenden eller lever som ensamstående och hur påverkar omvårdnadsformen om barnet föräldrars möjligheter att inleda nya sammanboenden efter en skilsmässa eller separation. Ökningen i gemensam vårdnad och växelvis boende, där barnen bor ungefär lika mycket med mamman och pappan, kan innebära att betydelsen av båda föräldrarnas familjekonstellationer har kommit att bli viktigare för barnen. Den ökande graden av gemensam vårdnad och växelvis boende kan också innebära att barnens inverkan på föräldrarnas levnadsbetingelser förändras. För föräldrar kan utjämningen i mammors och pappors tid med (och utan) barnen efter en skilsmässa påverka möjligheterna att hitta en ny partner, vilket i sin tur påverkar barnens familjeförhållanden. Vår studie är den första av hur intergenerationellt utbyte mellan barn och föräldrar genererar olika familjekonstellationer och påverkar barns levnadsvillkor.

Projektmedlemmar

Projektansvariga