Forskningsprojekt Familjens gränser eller gränser för familjen? En rättsvetenskaplig undersökning om anhöriginvandring

Avhandlingsprojekt vid juridiska institutionen, Stockholms universitet, om anhöriginvandring. Den fulla titeln på projektet är "Familjens gränser eller gränser för familjen? En rättsvetenskaplig undersökning om anhöriginvandring till Sverige".

Familj med immigranter som står vid ett staket
Foto: Andrey Popov / Mostphotos

Avhandlingsprojekt som handlar om familjen inom migrationsrätten. Mer specifikt fokuserar avhandlingen på anhöriginvandring till Sverige. Det övergripande syftet är att undersöka konstruktioner av familj, familjeliv och mänskliga relationer i den rättsliga regleringen och tillämpningen. I detta ingår att kritiskt analysera hur olika definitioner och avgränsningar av migranters familjeliv relaterar till åtaganden om mänskliga rättigheter men också till diskussioner och diskurser om vad en familj är och kan vara.

Handledare

Professor Pernilla Levinér