Forskningsprojekt FELIX - Katters PFAS exponering och associationer till hormonrelaterade sjukdomar

FELIX undersöker katters exponering av PFAS ämnen och kopplingar till hormonrelaterade sjukdomar. Katter är fördelaktiga modeller för människors exponering för kemikalier inomhus. Resultaten är därför högst relevanta även för människors hälsa.

Felix project logo

Människor och deras husdjur spenderar en stor del av livet inomhus. I våra hem finns det en rad olika produkter och varor som avsiktligt eller oavsiktligt ger ifrån sig en cocktail med kemikalier, många med hormonstörande effekt. Katter, liksom små barn får i sig hushållsdamm som medfört att höga halter av bl.a. PFAS ämnen har analyserats i blodet av katter och barn. PFAS ämnen är en grupp av kemikalier som har kopplats till en rad hormonrelaterade sjukdomar, såsom sköldkörtelstörningar och diabetes, vilket har ökat markant de senaste årtiondena både hos katter och människor. Med hjälp av en bred karakterisering av katternas hälsostatus, tillika PFAS-exponering, så kommer FELIX att kunna kartlägga verkningsmekanismerna som leder till hormonstörningarna. Tidigare studier har visat att många hormonella system har konserverats och att mekanismerna är likartade hos olika arter. Därför kommer många resultat i FELIX att kunna extrapoleras till generella förhållanden för människa.

Projektmedlemmar

Projektansvariga