Forskningsprojekt FINFON – en flerdimensionell undersökning av finfonetisk variation i barns tal

Projektet studerar talutvecklingen hos svenska barn med särskilt fokus på akustiska egenskaper hos frikativor, det vill säga v, f, h, tje- och sje-ljuden.

Flicka leker med pappersmugg och skapar ljud. Foto: KK Tan/Mostphotos
KK Tan/Mostphotos

Frikativor (v, f, s, h, tje och sje-ljuden) kräver finmotorisk kontroll av tungans rörelse. Därför tillägnar sig barn dessa senare än andra, mer lättproducerade, ljud. Inom doktorandprojektet "En flerdimensionell undersökning av finfonetisk variation i barns tal" kartläggs akustiska egenskaper av frikativor och andra ljud, hos barn mellan 3 och 8 år med centralsvensk dialekt. Barn med och utan talsvårigheter samt vuxna spelas in. Både statiska och dynamiska akustiska analyser genomförs. Projektet förväntas bidra till en ökad förståelse av talutveckling hos svenska barn.

För dig som vill delta

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Carla Wikse Barrow