Forskningsprojekt FORest materials: opportunities and obstacles for a Circular Economy in Sweden (FORCES)

FORCES

FORCES är ett projekt som syftar till att utforska potentialen hos skogsmaterial som möjliggörare av en cirkulär ekonomi. Projektet sammanför tre forskargrupper med expertis inom materialkemi, kemikalie- och miljöreglering samt hållbarhetsvetenskap. Huvudsyftet med projektet är att bedöma möjligheterna och hindren för en övergång till ett cirkulärt system för skogsmaterial, med hänsyn tagen till tekniska, regulatoriska och social-ekologiska aspekter. Projektet har två specifika mål: att kvalitativt undersöka möjligheter och hinder för ett cirkulärt system för skogsmaterial och bedöma svenska skogsprodukters beredskap för en cirkulär ekonomi. De förväntade resultaten av projektet inkluderar ett multifaktoriellt verktyg för att bedöma skogsprodukters cirkularitetsberedskap och potential, en datauppsättning av svenska skogsprodukter enligt fastställda hållbara cirkularitetskriterier, rekommendationer för att främja cirkularitet och hållbarhet hos skogsmaterial i policy och reglering, samt identifiering av vägar för ytterligare tvärvetenskapliga projekt.

Projektmedlemmar

Projektansvariga